woensdag 2 juni 2010

Nou dit was me een dag zeg. Ik was ingedeeld in de snelle groep en wij mochten starten (na de andere 2 groepen) om 11.15 uur. Tijd genoeg dus om zenuwachtig te worden... Zowieso als niet zo'n lekker nacht, maar dat hoort erbij.

En dan die Alpe d'Huez. Na de start een paar honderd meter vlak en dan flink omhoog. Na de eerste bocht gelijk 10%, een paar kilometer lang. Een paar jongens waren zo gespannen dat ze gelijk volle kracht gingen, maar daar had ik niet zo'n zin in: eigen ritme zoeken en op een stijgsnelheid gaan zitten die bij mij past: dat bleek een slimme keuze te zijn, want zo had ik lang de kracht over om in de bochten juist bij te schakelen en vaart te maken in plaats van even rustig bij te komen. In bocht 16 ben je globaal op een derde en heb je het lange steile stuk wel gehad. Ik voelde me nog prima.
Ook heel leuk, morgen is de Alpe d'HuZes: een toch om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Kankeronderzoek en daarbij zo vaak mogelijk omhoog te gaan (vandaar de naam met Zes). Maar vandaag was de Alpe d'HuZus: de partners of familieleden gingen 1 keer omhoog. Het was dus superdruk met Nederlanders om de berg. En ook al waren zij rond 10 uur gestart, ik mocht er nog velen inhalen. Wel erg leuk om daardoor ook zoveel aanmoediging te krijgen van iedereen langs de weg. Het was gewoon echt een Nederlandse berg vandaag.
Maar goed, met een snelheidje van zo gemiddeld 12 kilometer per uur en een stijgsnelheid van meestal 17 hoogtemeters per minuut ging het bij mij wel best, tot aan 8 kilometer dan ongeveer. Toen had ik het zwaar: ik begon wat te twijfelen of ik wel genoeg dronk, wel in dit tempo zo doorkon en liet mijn snelheid een tikkie zakken, zodat mijn hartslag weer wat rond het omslagpunt kwam te liggen, want daar had ik toch al zo'n 40 minuten boven gezeten. Met een paar slokjes drinken (want de gelletjes durfde ik even niet aan om buikpijn te voorkomen) vocht ik zo door. Rond een kilometer of 10 realiseerde ik me dat ik er eigenlijk toch al wel bijna was en kon ik het plaatsje Alpe d'Huez al boven me zien, ik versnelde weer en kwam weer op mijn oude tempo terug. De laatste stukken was er harde wind tegen en na de laatste bocht nog even een pittg stukje stijgen, maar dat merkte ik niet eens meer: ik bleef wat versnellen en in het dorp zag ik de eersten van ons al staan, het is daar vlakker, dus even flink aanzetten voor een eindsprint en bij de tunnel was de finish: 1 uur en 4 minuten, de vierde tijd. Echt heel blij mee en mezelf verrast, want ik had van te voren natuurlijk wat zitten rekenen en op internet wat testjes gedaan, maar daarmee had ik deze tijd toch niet voor mogelijk gehouden.
Effe bijkomen op een terrasje met een cola en vervolgens weer verder voor het middagprogramma. Een stukje afdalen (nieuwe top van 76 km/h) en een stukje klimmen op de richel en weer afdalen. Een deel ging op huis aan maar met het 'snelle' groepje van een man of 6 pakten we met Sandra de Col d'Ornon nog even mee. 12 kilometer, maar lang niet zo steil als de Alpe. Maar ja, de benen waren niet meer vers en ik wilde nu de hartslag toch onder het omslagpunt houden, dus even iets rustiger aan dit keer. Maar zelfs dan voelde het (door de eerdere beklimming) wel bijna aan als de Alpe. He he, weer boven.
Een mooie lange afdaling was de beloning, waarbij Sandra nu echt hele bijzondere toeren uithaalde door een video van de afdaling te maken van ons: erg knap en leuk.

De routekaart, zie ook de trackr link om meer/minder in te kunnen zoomen.


En dan de stats: we hebben 82,5 kilometer gereden vandaag. eerst rustig naar Bourg d'Oisans en vervolgens het log gestart. Gereden tijd: 3 uur en 43 minuten, hoogste snelheid 76,6 kilomter per uur (bij het begin van de afdaling van de Alpe d'Huez). Cadans 82 (max 137 door vol bij te trappen in een afdaling). Hartslag gemiddeld 168, maar tijdens klim van de Alpe gemiddeld 184 en maximaal 194 (terwijl mijn omslagpunt 180 is en mijn max 197). Zo heb ik vandaag 2628 calorien verbrand.De temperatuur wisselde behoorlijk: van 15 tot wel 32 graden (op vers stuk asfalt op windstil stukje op de Col d'Ornon).
We hebben vandaag 28 kilometer geklommen met 5% gemisseld.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

super hoor
nu volhouden !
wel weer bijtanken :
voldoende eten,drinken en slapen
om op krachten te blijven.
pas op je zelf

we blijven je volgen
succes
groet,
Carolien

Ineke & Anne-Marie zei

Lieve Sander,

De laptop staat aan en we volgen je geweldige verrichtingen, hoor! Mama zit er bijna aan gekluisterd... Leuk om je stukjes te lezen! Succes! Liefs, Ineke en Anne-Marie

Larissa zei

Dag alexander en andere moedigen!

Top tijd gereden zeg. Van harte. Een ervaring voor het leven. Ik reed vorige week zelf in 1,37 uur naar boven. Voor mij een heeel goede tijd.
Veel succes op de Kale berg. Groetjes daar.
Larissa