maandag 18 oktober 2010

ATB rondje Texel

De afgelopen weken ben ik regelmatig eens met mijn hybride fiets van de verharde paden afgeraakt. En dat is me goed bevallen. De fiets kan er aardig tegen, ik mis duidelijk nog wat ervaring, maar het is wel heel leuk.
Voor de motivatie zijn trainingsdoelen altijd handig en zoekend naar een MTB tocht in de buurt kwam ik een hele mooi tegen. Alleen Qua trainingsdoel even jammer dat het al gelijk is in plaats van een aantal weken ver weg om er specifiek voor te trainen...
Ik kwam op deze tocht op Texel tegen op de site van de Noordelijke MTB club via http://www.atbnoord.nl/. het is een MTB tocht van 50 km vanuit Den Helder over Texel. Ik heb afgesproken met Harke om samen te rijden: gezelliger en zo kan ik nog wat leren ook.
Om 7 uur vertrokken we al uit Leeuwarden op weg naar Den Helder. Daar aangekomen waren we wat vroeg: we hebben nog even een paar rondjes gereden op het thuisparcours van de organiserende vereniging: http://www.hrtcdok.nl/. Wat hebben ze mooie faciliteiten! Een mooie wegbaan en daar tussendoor een leuk MTB parcours. Met Harke daar al een paar rondjes op verkend. Een steile helling op nat drassig gras is voor mij/mijn fiets/smalle banden net even teveel van het goede...
Even voor vertrek sloten 2 clubgenoten van Harke nog aan: Maarten en Sebastiaan. En zo konden we samen vertrekken naar de boot.
Vanaf de boot werd er zo ongeveer gesprint om een mooie plek vooraan in het veld te krijgen. Het was net een cyclo... Ik bleef bij Harke, Maarten en Sebastiaan, want had nog geen idee wat me te wachten stond.
Het was ook wel spannend of we het droog zouden kunnen houden: het viel mee! Het was best koud, maar nog aardig zonnig.
Na een paar kilometers draaiden we het bos in. Dat is gelijk geconcentreerd rijden om in het juiste spoor te blijven. Want er is duidelijk een harder stuk waar de rijders voor me ook hebben gereden en daarnaast is het vrij mul zand tot natte modder.
Er volgen ook een paar technische stukjes met een heel smal pad: een echte 'Singetrack' met veel bochtjes en steile heuveltjes. Behendigheid gewenst, want af en toe even een boomstronk of laag hangende tak ontwijken (vooral oppassen in de afdalingen).
Op deze stukken kan ik Harke en de anderen maar net bijhouden (met een hartslag boven mijn omslagpunt): ze hebben duidelijk meer ervaring hierin dan ik.
De route wordt prima aangegeven door bordjes en op veel plek wijzen mensen de goede weg of wordt verkeer tegen gehouden: keurig! Het parcours blijft afwisselend. Na een stukje hei een stuk tegenwind richting duinen. Dan heb ik wel een voordeel: mijn fiets is toch wat lichter dan gemiddeld en heeft waarschijnlijk wat minder wrijving met de banden.
De kilometers gaan eigenlijk best snel en zo zijn we al snel bij het strand: de Slufter. Dat is door het mulle zand toch even lopen totdat ik bij de waterlijn ben. Ik ben niet de enige, de meeste mountainbikers lopen ook een stuk. Maar eenmaal op het strand gaat het wel prima! Heerlijk met de wind in de rug!
De pauze laat wel wat langer op zich wachten dan gedacht, maar bij het afrijden van het strand kunnen we even pauzeren en wat eten.
We vervolgen vrij snel onze weg, want misschien kunnen we de boot van 12 uur nog wel halen. Niet dus, met wat moeiere benen nog kilometers sprinten tegen de wind in gaat niet lukken. Maar ook niet erg. Even windjackje aan en we wachten in het zonnetje op de volgende boot (voordeel: in de herfstvakantie elk halfuur een boot). Er druppelen steeds meer fietsers binnen en zo wordt het lekker druk op de boot. Bij terugkomst in Den Helder wacht ons een heerlijke warme douche en wordt de fiets voor ons afgespoten: wat een service.
Harke, Maarten en Sebastiaan bedankt voor het gezelschap: ik heb veel kunnen leren over het MTB-en, het was een gezellige dag en een goed georganiseerde mooie tocht.
Nu alleen nog een uitdagend doel wat verder weg zoeken...

De route van Trackr: pas aangezet om het eiland (zou anders de boottocht meerekenen).

Stats van de Rox:
In totaal 60 km gefietst in 2 uur 50, waarvan 57 km de officiele route (na inrijden) en 47 km op het eiland. Op het eiland hebben we gemiddeld 22 km/h gereden, maximaal 40 km/h. Maximale stijging 8%, 205 hoogtemeters geklommen. Gemiddelde hartslag 167 bpm (in D2), maar best veel in en boven D3 (tot 180). Gemiddeld 11 graden.

Geen opmerkingen: