donderdag 30 december 2010

Schaatsen: De verlichte Sfeertocht en Ronde van de Kleine Wielen

Het onderstaande bericht had ik eind december geschreven, maar stond nog bij de concepten... Toch nog maar even plaatsen...

En wat was het een mooi wit einde van het jaar. Met de vroege strenge winter wat minder prettig op de weg, maar wel heel erg leuk op het ijs. Nou ben ik dan wel een echte Fries, maar een natuurtalent op de schaats ben ik zeker niet. Vroeger nogal frustrerend als je gewoon veruit de slechtste van de klas bent.

Maar tijden veranderen: oftewel ander materiaal, fietsbenen en wat oefening...
Met het echte natuurijs voor het huis natuurlijk regelmatig met de kids even op het ijs, maar ook een paar tochten gedaan. 1 zelf en 1 met de familie:
'De verlichte sfeertocht' vanuit Terherne op de Terhernster Poelen:
Achteraf heel geschikt voor het gezin: erg goed aangegeven, koek en zopie onderweg. En wat een mooi gezicht: in het donker met wat maanlicht en dan de schaatsbaan aangegeven met van die kleine olielampjes (stormlantaarns). Echt een pracht gezicht.
Voor mij voor het eerst sinds mijn tienerjaren een langere tocht. Van tevoren geen idee of ik 1 of meer rondjes zou kunnen volhouden en wat mijn gemiddelde zou wezen. Maar de nieuwe schaatsen en de schaatsles samen met de kids hebben toch een effect gehad. Het ging eigenlijk heel makkelijk! Kon lekker oefenen op een diepe zit tegen de wind in en een mooie rustige lange slag.
Volgens de organisatie 8 kilometer per ronde, maar mijn gps houdt het op een goeie 6 kilometer. Ik heb 4 rondes (totaal 25 km) gedaan met een gemiddelde van zo'n 15 kilometer per uur en een top van 25 (wist niet dat ik dat kon op de schaats). Daarmee was ik zeker niet de snelste op het parcours, maar wel bij de snelleren. Misschien toch een klein beetje beter dan gedacht? Test geslaagd.

De Ronde van de Kleine Wielen
Nu mij de eerste tocht zo mee viel, wilde ik de kids ook wel eens een langere tocht laten schaatsen. En dat komt uit: in de buurt nog een leuke tocht: de Ronde van de Kleine Wielen, bij Leeuwarden in het gebied de Groene Ster.
Met de meiden en de neefjes hebben we een hele ronde geschaatst. Een prestatie hoor met de harde wind. Met Voor de zekerheid sleepten we een slee mee, maar die hebben we alleen voor het schaatsen aan- en uittrekken nodig gehad. Het rondje afgesloten met koek en zopie en een mooie oorkonde en medaille ter herinnering.
Ongeveer 6 kilometer voor een ronde, en dat is ook precies genoeg voor de kids.

Hier zijn de officiele georganiseerde schaatstochten te vinden:
http://www.knsb.nl/natuurijs/actieve-toertochten/
(Handig voor als er weer genoeg ijs ligt dan...)

Geen opmerkingen: